DRONERNE INDTAGER LUFTRUMMET

Ifølge Trafikstyrelsen mener EU at potentialet indenfor udviklingen af droner kommer til at få samme betydning for verden, som internettet gjorde i 1990-erne. EU forudser, at indenfor 10 år vil dronerne udgøre 10% af hele luftfartsmarkedet med en anslået årlig værdi på EUR 15 mia.

Det startede som et stykke flyvende legetøj forbeholdt de nørdede teknik drenge, som byggede modelflyvere og fløj med dem ude på marken. Det var en fantastisk følelse når flyverne holdt sig i luften og kom ned i et helt stykke, mindre fantastisk var det, når flyverne sad fast i et træ, og man skulle op og klatre eller de ramte jorden i flere knuste stykker.

Legetøjet har udviklet sig til professionelle droner med go-pro kamera til bl.a. forsvarsøvelser, efterforskning og redningsaktioner. I dag er teknik drengene godt beskæftigede i det danske dronemiljø hvor myndigheder, universiteter og virksomheder er gået sammen om at skabe det, de estimerer langt kommer til at overstige det danske vindmølleeventyr.

I EU er der mere end 200 virksomheder, som beskæftiger sig med udvikling og produktion af droner. I Danmark er der i omegnen af 20 dronevirksomheder. Det spås at der i 2050 vil være omkring 150.000 nye jobs i droneindustrien og ifølge Oxford Research Industri vil de 15.000 allerede være i Danmark i 2023.

I 2012 fik Danmark sit eget UAS testcenter under HCA Airport Odense, som i tæt samarbejde med Trafikstyrelsen har afkortet godkendelsesprocessen og udviklet luftrummet, så der er mulighed for effektivt at teste og operere droner. UAS er samtidig de første i verden med en decideret droneuddannelse. Målet er at HCA Airport bliver den førende klynge for droneteknologi i Europa.

Boeing skriver verdenshistorie i Danmark

Potentialet er enormt og visionerne om at Danmark indtager luftrummet som alt dominerende  dronenation er ikke til at tage fejl af med spillere som amerikanske Boeing, som er villige til at åbne den helt store godtepose for at investere betydelige summer i dansk droneindustri. I december 2015 indledte Boeing et samarbejde med Danmarks største dronevirksomhed Sky-Watch i Jylland.

Allerede i maj sidste år benyttede Boeing HCA Airport til at sætte ScanEagle op som den første ubemandede drone udenfor synsvidde nogensinde i verdenshistorien. Indtil videre er det tilladt  professionelle at flyve med droner, som befinder sig indenfor en afstand af 300 meter fra pilotens synsvidde. Derfor skubber Droneindustrien på en lovgivningen, som for alvor sætter dronerne fri af piloten og dermed gang i det enorme potentiale der ligger i luftrummet.

Den største hindring for droneindustriens potentiale er, at der ikke findes en international lovgivning, som tilgodeser flyvning med ubemandede droner i luftrummet udenfor synsvidde. EU er i gang og de danske myndigheder vil ligge sig op af deres strategi.

Forventningerne er, at der foreligger en fremadrettet strategi i sommeren 2016. En strategi, som vil bane vej for en lovende fremtid indenfor dansk droneindustri med bl.a. visioner om ubemandede droneflyvninger ind i katastrofeområder og fremtidens pakkepost, som leverer medicin, pakker og hvem ved pizzaen direkte ind på dit havebord en lun sommeraften.

Ingen tvivl om at der bliver brug for ingeniører, som kan arbejde på tværs af fagligheder. Droneteknologien består af mange forskellige spidskompetencer, som sammen kan skabe løsninger, som vil revolutionere og indtage luftrummet på måder, som vi aldrig har set tidligere.

Er du også hooked på droner anbefaler vi dig at læse videre her

Vil du vide mere om UAS, så tjek hjemmesiden her

(UAS står for Unmanned Aerial System)

Ingen tvivl om at der bliver brug for ingeniører, som kan arbejde på tværs af fagligheder. Droneteknologien består af mange forskellige spidskompetencer, som sammen kan skabe løsninger, som vil revolutionere og indtage luftrummet på måder, som vi aldrig har set tidligere.