Hverdagen som
Freelancer hos TechPeople
Hverdagen som freelance-konsulent
Vores mål er at etablere et personligt forhold til vores freelancere og opnå en god viden om deres færdigheder. Dette er afgørende for at sikre en god matchning mellem opgaven og konsulenten.
Når din opgave nærmer sig afslutningen, vil salgsteamet arbejde ihærdigt på at finde din næste opgave. På den måde kan vi forlænge vores samarbejde og tætte forhold så længe som muligt.
Vi opretholder fuld gennemsigtighed i forhold til løn og arbejdsforhold. Som konsulent vil du have fuldt indblik i, hvad kunden betaler os. Vores økonomiske model er, at TechPeople tager en fast overhead, og resten går til konsulenten. Vores forretning er bygget på tillid mellem os og vores kunder og konsulenter: Uden dem er vi ingenting.
MØD ERIK BROCKHOFF
Hvorfor valgte du at blive freelancer?
Jeg arbejdede i nogle år hos TC Helicon i Canada. Da jeg vendte tilbage til Danmark, besluttede jeg mig for at flytte til København, først med en canadisk freelancekontrakt i lommen. Da den udløb, besluttede jeg at fortsætte som freelancer, fordi jeg blev tilbudt spændende arbejde inden for lyd. Jeg var heldig nok til at kunne få nogle lange kontrakter gennem TechPeople, herunder hos GN Resound. Nu har jeg været hos Oticon i næsten fire år, også gennem TechPeople.
Hvorfor valgte du TechPeople?
Det er godt at komme ud til kunderne gennem TechPeople, fordi du kan være sikker på, at baggrunden er i orden.
Der er altid et match – jeg ville ikke blive sat op til et job, der ikke matchede mine færdigheder.
Jeg accepterer en opgave, hvis jeg tror, jeg kan gøre det godt, og hvis jeg føler, jeg kan bidrage med noget. Og selvfølgelig skal det også være spændende, set fra et fagligt synspunkt.
Hvilken type konsulent er du?
Jeg er udadvendt og ret nem at arbejde med. Men samtidig siger jeg også min mening – respektfuldt selvfølgelig. Jeg bliver ikke ophidset, hvis noget ikke smager, som jeg kan lide det, men hvis jeg føler, jeg har noget at bidrage med, der kunne gøre produktet bedre eller forbedre processerne, vil jeg sige det.
Det generer mig ikke at fortælle min chef det – eller min chefs chef, hvis jeg skal. Jeg siger tingene, som de er, og forventer, at folk gør det samme med mig. Indtil videre er det gået meget godt.
Hvad er det værste ved at være freelancer?
Ikke at være fast forankret. Du er ikke en del af virksomhedens “familie”, som du arbejder for. Det er sandsynligvis det sværeste, især fordi jeg faktisk gerne vil være en del af familien. Og det er faktisk sådan, jeg opfører mig, når jeg er på arbejde.
Sørg for at få 5-10 års erfaring på et par arbejdspladser, hvor du kan arbejde med nogle kernekompetencer inden for det område, du gerne vil specialisere dig i. Så vil du have nogle faglige kompetencer at tilbyde. Det vigtigste er at opnå en solid forankring inden for dit eget fagområde – det er det, kunden køber.
Og du skal være åben, være villig til at møde nye mennesker og forstå noget om, hvordan mennesker arbejder sammen. Det er i hvert fald det, jeg finder spændende. Jeg kigger konstant på holdet og undrer mig over, hvorfor det fungerer, som det gør. Hvis du finder den slags interessant, kan du bidrage med noget ekstra ud over din kerneekspertise – nemlig i den menneskelige og sociale dimension. Hvis jeg som freelancer både kan bidrage med ekspertise og hjælpe holdet med at arbejde bedre sammen, så er jeg mere værdifuld for kunden. Holdlederne, jeg har arbejdet med, har i hvert fald værdsat de bidrag, jeg har gjort på dette område.
MØD MORTEN TIMMIG
Fortæl os lidt om dig selv.
Jeg er specialist inden for indlejret software, dvs. software til små enheder. Jeg har f.eks. skabt mobiltelefoner hos Nokia, og jeg har også arbejdet i høreapparatindustrien. Indlejret software er også et af TechPeoples kerneområder, så vi fandt sammen kort tid efter, jeg besluttede at blive freelancer i 2000. Det var gennem Kims tidligere firma, Embeddit. Senere, da han startede TechPeople i 2010, var jeg den første konsulent, han sendte ud på en opgave.
Hvorfor blev du freelancer?
Det giver faglig variation og mange spændende opgaver. Desuden giver det også mulighed for at vælge perioder, hvor man ikke arbejder. Jeg tager f.eks. en måned og en halv fri til min sommerferie i år. Jeg kan godt lide at tage på dykkerferier, så det er en del af min arbejdscyklus at komme væk fra det hele på den måde.
Først og fremmest fordi de havde gode kontakter med virksomheder, der havde behov for at løse nogle spændende opgaver inden for indlejret udvikling. Siden da er vi blevet meget godt bekendt med hinanden, og vi har holdt sammen i flere år nu. Jeg kender nogle af de andre bureauer i branchen, men jeg føler, at der er noget ved TechPeople, der virker mere ægte end hvad de andre bureauer kan tilbyde.
Der er mere familiær stemning hos TechPeople. For mig er det blevet mere end bare et professionelt forhold, og den tilknytning betyder virkelig noget for mig. TechPeople er gode til at arrangere begivenheder, hvor vi kan mødes, f.eks. at gå på Restaurant Grøften om sommeren og spise noget god mad, den slags. De ved, hvordan de kan skabe en god stemning for os konsulenter.
Matcher de opgaver, du tilbydes, dine færdigheder, og hvad motiverer dig til at sige ja til en opgave? Det er normalt, fordi der er en god matchning. Når jeg afslutter en opgave for en kunde, leder TechPeople allerede efter nye job til mig lang tid i forvejen. For at jeg skal acceptere en opgave, skal den være fagligt udfordrende. For eksempel har jeg fundet ud af, at automatiseret test ikke rigtig er min kop te. Jeg foretrækker de mere hardcore indlejrede opgaver, hvor der er nogle tekniske udfordringer, der skal løses. Der skal være noget spændende at se frem til – især når det er en langvarig opgave på seks måneder til et år.
Så er der nogle praktiske hverdags ting, der skal fungere. Jeg skal kunne komme hjem til mine børn, så jeg ville sige nej til et job, der kræver en times rejse hver vej.
Hvilken type konsulent er du?
Jeg er ikke den super-tekniske nørd, der bare sidder i hjørnet og koder. Jeg kan også kommunikere med ikke-tekniske mennesker og være udadvendt og proaktiv. Så jeg søger primært opgaver, der involverer store virksomheder, hvor man arbejder i et stort team og samarbejder på tværs af afdelinger.
Når vi mødes med en klient for at drøfte en ny opgave, spørger jeg primært om de tekniske aspekter. Det er det vigtigste for mig. Kemi er sekundært. Efter 18 år som freelancer er min erfaring, at kemi næsten altid fungerer. Jeg er blevet behandlet meget godt alle de steder, jeg har været. Det gælder også det sted, hvor jeg er nu, hvor jeg er medlem af teamet på lige fod med alle andre.
Hvad er det værste ved at være freelancer?
Når du er syg, skal du betale din egen løn for din tid væk. Og hvis en virksomhed har det dårligt, vil du som konsulent være den første til at blive fyret. Det er alt sammen en del af spillet, og du skal kunne håndtere det. Jeg har været konsulent i mange år, og jeg har opbygget en økonomisk buffer, der betyder, at jeg kan tage den slags med ro. Du skal have et sikkerhedsnet, og du skal finansiere det fra den løn, du modtager som konsulent.
Tro på dig selv. Og det er godt at have et område, hvor du er ekspert.
Du skal have nogle færdigheder og nogle kundskaber, som du kan gå ud og sælge. Du skal også være hurtig til at lære nye ting. Kunden kan ikke bruge to måneder på at vise dig rebene. Når du starter et nyt job, forventes det, at du ved, hvad du laver. Du skal kunne håndtere det pres.
Du skal også kunne acceptere, at uanset hvor god ekspert du måtte være på et bestemt område, har enhver virksomhed sin egen måde at gøre tingene på. De kan f.eks. have deres egne proprietære teknologier eller deres egen måde at håndtere deres softwareudvikling på. Så du skal kunne acceptere det hele.
Du skal være selvsikker og tro på dine egne evner, og samtidig skal du kunne tilpasse dig de regler, der gælder på den arbejdsplads, du træder ind på.
MØD TROELS NORDFALK
Hvad kræves der for at klare sig godt som freelancer?
Generelt forventes det, at en konsulent er lidt klogere end gennemsnittet. Så hvis du er i en udviklingsafdeling som fastansat og finder det lidt hårdt, er det sandsynligvis ikke en god ide at blive konsulent. For det vil helt sikkert ikke gøre det lettere.
Du skal have en vis grad af faglig tyngde. De fleste freelancere har fem til ti års erfaring, hvor de har opbygget specialfærdigheder inden for et område, der er efterspurgt. Selvfølgelig kunne du også starte som freelancer lige ud af skolen, men jeg tror, det ville være svært.
Det afhænger også af samfundets økonomiske situation. Hvis der er ekstrem mangel på personale, som der har været i lang tid i IT-branchen, kan det selvfølgelig lade sig gøre. Men generelt gælder det, at jo bedre din ekspertise er, jo mere værdifuld er du. Og inden for det felt, jeg arbejder i, ønsker kunderne helt sikkert erfarne folk.
Skal man have nogle specielle egenskaber eller en speciel personlighed for at kunne arbejde som freelancer?
Som konsulent skal du være villig til at bevise din værdi over for klienterne og være tilpasningsdygtig med hensyn til opgaver, organisationer og kolleger. Men der er bestemt også introverte mennesker, der kan klare sig godt som konsulenter. Hvis de skiller sig ekstremt godt ud med deres professionalisme, vil det danske arbejdsmarked byde dem velkommen med åbne arme, selvom de måske ikke nødvendigvis er gode til small talk med chefen.
Hvordan er det at have mange forskellige arbejdsgivere?
Det er aldrig sket for mig. Inden for det nicheområde, TechPeople arbejder i, er opgaverne relativt langsigtede. Det er slet ikke usædvanligt at være det samme sted i seks måneder eller et år, eller endda længere, så du kan nemt opbygge et professionelt fællesskab. Du behøver ikke bekymre dig om at føle dig ensom på arbejdet eller skulle skifte til en ny klient hver anden uge. Sådan er det ikke, når du er softwareudvikler som mig. Jeg har været freelancer i fem år, og i den tid er jeg faktisk kun blevet tildelt to forskellige klienter.
Jeg synes, den største forskel er, at hvis din arbejdsgiver kommer i krise, og pengene er lidt knappe, så vil du som freelancer være den første, de siger farvel til. Det er helt naturligt, og jeg har ingen problemer med det. Jeg synes, det er spændende at besøge forskellige steder og se forskellige organisationer med forskellige måder at gøre tingene på.
Desuden har du lidt mere frihed som freelancer. Der er mindre bureaukrati, fordi du ikke er en del af en organisation, og du behøver ikke at deltage i en masse møder. Derudover er det en fordel, at du kan være helt fri, når du ikke har opgaver. Hvis du er fuldtidssoftwareudvikler, er du nogle gange mellem projekter. Du har intet at lave, men du har heller ikke rigtig fri. En uge eller deromkring kan gå, og så begynder chefen måske at se skævt til, at du ikke er på kontoret så meget, som du var, da du var travlt optaget. Det er rart ikke at skulle håndtere den slags.
Er der en forskel mellem at være en ‘rigtig’ freelancer og være fastansat i et konsulentfirma?
Nej, egentlig ikke. Du har lidt mere sikkerhed, hvis du er fastansat. Men hvis der ikke er nogen aktuelle opgaver, vil du ikke få lov til at sidde på bænken længe.
Det økonomiske aspekt er sandsynligvis det, folk tænker mest på, når de overvejer at blive freelancer. Trods alt får jeg ikke løn, hvis jeg bliver syg, og jeg får ikke løn, når der ikke er opgaver, jeg kan arbejde på. Derfor er det vigtigt at have en reserve at falde tilbage på. Det er sandsynligvis heller ikke en god idé, hvis du har små børn, der skal passes på barnets første, anden og tredje sygedag. Kunden vil ikke være glad for det. Trods alt køber kunden en service, som han ikke har forpligtelser til på denne måde.
Jeg tager nogle gange lange ferier. Nogle gange kan de være tvunget på mig, når der er en pause mellem to opgaver. Og selvom folk generelt foretrækker at have fri om sommeren, kan en pause som den komme i januar. Der er ikke noget at gøre ved det. Jeg holder også ferie i de normale ferieperioder, som alle andre. Men når der er arbejde at gøre, arbejder jeg mere. Jeg synes faktisk, det er en fordel.
IT-fagfolk er typisk meget efterspurgte på arbejdsmarkedet. Har det altid været sådan?
De fem år, jeg har været freelancer, har der ikke været problemer med at få arbejde. Og jeg har talt med andre konsulenter, der har været freelancere i mere end 15 år. De siger alle det samme: De har aldrig manglet opgaver. Men det afhænger af, hvor dygtig du er, og hvor god du er til at sprede budskabet om, at du er dygtig.
Første gang jeg blev tildelt en opgave, var jeg lidt nervøs. Det er jeg ikke længere, og du bliver budt velkommen de fleste steder. Du kan måske drilles lidt for at være “den der konsulentfyr”. Men hvis du har nok selvironi, er det faktisk meget sjovt.