FREELANCER HOS TECHPEOPLE

HVERDAGEN SOM FREELANCER HOS TECHPEOPLE

Mød en række konsulenter, og læs mere om, hvordan de oplever hverdagen hos TechPeople

Det er vores målsætning at opnå en personlig relation til vores freelancere og et godt kendskab til deres kompetencer. Det er nemlig afgørende for et godt match mellem opgave og konsulenten.

Når din opgave nærmer sig afslutningen, arbejder salgsteamet ihærdigt på at finde din næste opgave. På den måde kan vi forlænge samarbejdet og den tætte relation så længe som muligt. 

Vi har fuld gennemsigtighed når det gælder løn- og arbejdsvilkår. Som konsulent får du fuld indsigt i, hvad kunden betaler til os. Vores økonomiske model er sådan, at TechPeople tager et fast overhead og resten går videre til konsulenten. Vores forretning er bygget på tillid mellem os og vores kunder samt konsulenter. Uden dem er vi intet.

ERIK BROCKHOFF

TROELS NORDFALK

MØD ERIK BROCKHOFF

Softwareudvikler med en baggrund i audio firmware. Freelancer siden 2004, heraf 8 år som konsulent formidlet af TechPeople.

Hvorfor blev du freelancer?

Jeg arbejdede nogle år hos TC Helicon i Canada. Da jeg skulle hjem til Danmark igen valgte jeg at flytte til København, i starten med en canadisk freelance kontrakt i lommen. Da den løb ud valgte jeg at fortsætte som freelancer, fordi jeg fik tilbudt nogle spændende opgaver inden for audio. Jeg var heldig via TechPeople at få nogle lange kontrakter, bl.a. GN Resound. Nu har jeg været snart fire år i Oticon, også for TechPeople.

Hvorfor valgte du TechPeople?

Kim plejer at være den, der ringer først, så det er egentlig lidt tilfældigt. Jeg har ikke noget princip om, at jeg kun vil arbejde for TechPeople, men når det er sagt, så håber jeg altid, at det er Kim der ringer først. Fordi det er utrolig behageligt at samarbejde med ham. Han er straight-up og han gør sig umage med at gøre tingene på en ordentlig måde. Både i forhold til mig og i forhold til kunderne. Det er rart at komme ud via TechPeople fordi man ved, at baglandet er i orden.

Matcher de opgaver, som du får tilbudt, dine kompetencer, og hvad får dig til at sige ja til en opgave?

Der er altid et match – jeg bliver ikke linet op til en opgave, der ikke matcher de kompetencer jeg har. Kim er slet ikke interesseret i at tage mig med ud til en kunde, hvis ikke han vurderer, at der er et godt match.

Jeg siger ja til en opgave, hvis jeg tror jeg kan gøre det godt og hvis jeg føler jeg kan bidrage med noget. Og så skal det selvfølgelig være spændende rent fagligt.   

Hvilken type konsulent er du?

Jeg er en social personlighed og er ret nem at arbejde sammen med. Samtidig siger jeg min mening, selvfølgelig på en respektfuld måde. Jeg stiller mig ikke på bagbenene, fordi der lige er noget, der ikke smager som jeg er vant til. Men hvis jeg føler jeg har noget at bidrage med, som kan gøre produktet bedre eller forbedre processer, så siger jeg det.

Jeg har ikke noget imod at sige det til min chef – og heller ikke til min chefs chef, hvis det er nødvendigt. Jeg siger tingene som de er og forventer at folk gør det samme til mig. Det er indtil videre gået meget godt.

Hvad er det værste ved at være freelancer?

Det er, at man hænger løst. Man er ikke en del af ”familien” i det firma man sidder i. Det er nok det sværeste, især fordi jeg faktisk gerne vil være en del af familien. Og jeg opfører mig faktisk også sådan, når jeg er på arbejde.

Hvis du skulle give nye freelancere et godt råd, hvad skulle det så være?

Sørg for at få 5-10 år under bæltet på et par arbejdspladser, hvor du arbejder med nogle af kernekompetencerne inden for det område du gerne vil specialisere dig i. Så har du en faglighed at byde på. Det vigtigste er trods alt at have en solid grounding i sin egen faglighed. Det er jo det kunden køber.

Og så skal man være åben, have lyst til at møde nye mennesker og forstå hvordan folk arbejder sammen. Det synes jeg i hvert fald er spændende. Jeg kigger hele tiden på teamet og spekulerer på, hvorfor det fungerer som det gør. Hvis man synes den slags er spændende, så kan man bidrage med noget ekstra ud over ens kerne-faglighed, nemlig noget menneskeligt og socialt. Hvis jeg som freelancer både bidrager med den ekspertviden jeg har og derudover kan få teamet til at fungere bedre, så er jeg jo mere værdifuld for kunden. De teamledere jeg har arbejdet sammen med har i hvert fald sat pris på de bidrag jeg er kommet med på det område.

MØD MORTEN TIMMIG

Specialist i embedded software og TechPeoples allerførste freelance-konsulent.

Fortæl lidt om dig selv

Jeg er specialist i embedded software, dvs. software til små apparater. Bl.a. har jeg lavet mobiltelefoner hos Nokia og været i høreapparatbranchen. Embedded software er samtidig også et af TechPeoples kerneområder, så derfor fandt vi hinanden, kort tid efter jeg i 2000 havde  valgte at blive freelancer. Det var gennem Kims tidligere firma Embeddit. Senere, da han i 2010 startede TechPeople, var jeg den første konsulent han sendte ud på opgave.

Hvorfor blev du freelancer?

Det giver faglig afveksling og mange spændende opgaver. Desuden giver det dig en mulighed for at vælge perioder, hvor du ikke arbejder. F.eks. tager jeg halvanden måneds sommerferie i år. Jeg kan godt lide at tage på dykkerferie, så det er en del af min arbejdscyklus at tage lidt væk fra det hele på den måde.

Hvorfor valgte du TechPeople?

Oprindelig fordi de havde gode kontakter til virksomheder, som havde brug for at få løst nogle  spændende opgaver inden for embedded udvikling. Siden lærte vi hinanden rigtig godt at kende og har holdt sammen i en del år nu. Jeg kender en del af de andre bureauer i branchen og jeg føler, at der er noget omkring TechPeople, der virker mere reelt end hvad de andre bureauer kan tilbyde.

Der er en mere familiær ånd i TechPeople. For mig er det efterhånden blevet til mere end bare en faglig relation og det tilhørsforhold betyder virkelig noget for mig. TechPeople er bl.a. gode til at lave nogle arrangementer, hvor vi kan mødes, f.eks. tage i Grøften om sommeren og spise god mad og den slags. De forstår at skabe en god atmosfære for os konsulenter.

Matcher de opgaver, som du får tilbudt, dine kompetencer, og hvad får dig til at sige ja til en opgave?

For det meste er der et godt match. Når jeg afslutter en opgave hos en kunde, så er TechPeople allerede i god tid forinden ude og lede efter nye opgaver til mig. For at jeg siger ja til en opgave, så skal den være fagligt udfordrende. F.eks. har jeg fundet ud af, at automatiseret test, det tænder ikke mig specielt meget. Jeg foretrækker de mere hardcore embedded opgaver, hvor der skal løses nogle tekniske udfordringer. Specielt når det drejer sig om længerevarende opgaver på et halvt til et helt år, så skal der være noget spændende at se frem til.

Derudover er der nogle lavpraktiske ting, der skal fungere. Jeg skal kunne nå hjem til mine børn, så derfor ville jeg sige nej tak til en opgave, der kræver en times transport hver vej.

Hvilken type konsulent er du?

– Jeg er ikke den der super-tekniske nørd, der bare sætter sig i et hjørne og koder løs. Jeg kan også kommunikere med ikke-tekniske mennesker og være opsøgende og proaktiv. Derfor søger jeg primært opgaver i større firmaer, hvor man arbejder i et stort team og samarbejder på tværs af afdelinger.

Når vi er til møde ude hos en kunde om en ny opgave, så spørger jeg primært ind til det faglige. Det er det absolut vigtigste. Kemien er underordnet. Efter 18 år som freelancer er det min erfaring, at det med kemien stort set altid fungerer. Jeg er blevet rigtig godt behandlet alle de steder jeg er kommet. Det gælder også det sted jeg er nu, hvor jeg er medlem af teamet på linje med alle andre.

Hvad er det værste ved at være freelancer?

Når man er syg, så skal man selv betale sin løn. Desuden er det sådan, at går det skidt for en virksomhed, så er du som konsulent den første, der får sparket. Det er en del af gamet, og det skal du kunne håndtere. Jeg har været konsulent i mange år, og jeg har bygget en økonomisk buffer op der betyder, at jeg kan tage den slags nogenlunde roligt. Man skal have et sikkerhedsnet og det skal man finansiere af den løn man henter ind som konsulent.

Hvis du skulle give nye freelancere et godt råd, hvad skulle det så være?

Man skal tro på sig selv. Og det er godt at have et område man er ekspert i. Du skal have nogle kompetencer og noget viden, som du kan gå ud og sælge. Desuden skal du være hurtig til at sætte dig ind i nye ting. Kunden kan ikke bruge to måneder på at lære dig op. Når du starter på en ny opgave er der en forventning om, at du kan dine ting. Det pres skal man kunne leve med.

Og så skal du kunne acceptere, at lige meget hvor stor en ekspert du er inden for et bestemt område, så har alle firmaer deres egen måde at gøre tingene på. De kan f.eks. have deres egne proprietære teknologier eller deres egen metode til at styre deres softwareudvikling. Alt det skal du kunne indordne dig under.

Du skal altså både være selvsikker og tro på egne evner og samtidig skal du kunne tilpasse sig de spilleregler der gælder på den arbejdsplads du kommer ind i.

MØD TROELS NORDFALK

Troels er freelance-konsulent inden for embedded software hos Techpeople. Han har været selvstændig i fem år.

Hvad skal der til for at klare sig godt som freelancer?

Generelt forventes der af en konsulent, at man er lidt skarpere end gennemsnittet. Så hvis man sidder i en udviklingsafdeling som fastansat og man synes det hele er lidt svært, så er det ikke nogen god ide at blive konsulent. For det bliver det ikke nemmere af.

Du skal have en vis faglig pondus. De fleste freelancere har 5-10 års erfaring, hvor de har opbygget specialkompetencer på nogle områder, som der er efterspørgsel efter. Du kan selvfølgelig godt starte som freelancer direkte fra skolebænken, men det tror jeg er svært.

Det afhænger jo også af konjunkturerne i samfundet. Hvis der er ekstrem mangel på folk, som der jo har været længe i it-branchen, så kan det selvfølgelig godt lade sig gøre. Men generelt er man mere værd, jo skarpere ekspertise man har. Og på det område jeg arbejder vil kunderne i hvert fald have erfarne folk.

Skal man have nogle særlige egenskaber eller en special personlighed for at kunne begå sig som freelancer?

Du skal som konsulent være villig til at vise dit værd hos kunden og du skal være omstillingsparat både med hensyn til opgaver, organisationer og kolleger. Men der er givetvis også mere introverte personer, der kan klare sig fint som konsulenter. De shiner så bare ekstremt i deres faglighed og så er det danske arbejdsmarked villigt til at tage imod dem med åbne arme, selv om de måske ikke smalltalker særlig godt med chefen. 

Hvordan er det at have mange forskellige arbejdsgivere?

– Det har jeg aldrig prøvet. I den niche TechPeople arbejder i er opgaverne  forholdsvis lange. Det er slet ikke unormalt, at du er samme sted et halvt eller et helt år, eller måske endnu længere. Derfor kan man sagtens opnå et kollegialt fællesskab. Man behøver ikke være nervøs for at blive ensom på jobbet eller skulle skifte til en ny kunde hver anden uge. Sådan er det ikke, når man er softwareudvikler som mig. Jeg har været freelancer i fem år, og jeg har faktisk kun været ude hos to forskellige kunder.

Hvad er forskellen på at være freelancer og være fastansat?

Jeg tror den største forskel er, at hvis din arbejdsgiver kommer i krise og der begynder at mangle penge, så er du som freelancer den første de siger farvel og tak til. Det er jo meget naturligt og det passer mig egentlig fint. Jeg synes det er spændende at være forskellige steder og se forskellige organisationer, der har forskellige måder at løse opgaver på. 

Desuden har du som freelancer noget mere frihed. Der er mindre bureaukrati, fordi du ikke er en del af en organisation, og du slipper for at gå til en masse møder. Desuden er det en fordel, at du har helt fri, når du ikke har nogen opgaver. Som fastansat softwareudvikler sidder man af og til og er imellem projekter. Man har ikke noget at lave, men man har heller ikke rigtig fri. Der går måske en uge, så begynder chefen at rynke på næsen over, at man ikke er så meget på kontoret som man var, da man havde travlt. Det er rart at slippe for den slags.

Er der forskel på at være “rigtig” freelancer og være fastansat i et konsulentbureau?

Nej, egentlig ikke. Du har en anelse mere sikkerhed, når du er fastansat i et konsulentbureau. Men hvis der ikke er nogen opgaver, så får du ikke lov til at sidde på bænken særlig længe.

   

Hvad med økonomien?

Det økonomske aspekt er nok det folk tænker allermest på, når de overvejer at blive freelancer. Jeg får jo ikke løn, hvis jeg bliver syg, og heller ikke, når der ikke er opgaver til mig. Derfor er det vigtigt at have noget på kistebunden. Det er nok heller ikke nogen god ide at have små børn, som kræver barnets første, anden og tredje sygedag. Det vil kunden ikke være tilfreds med. Kunden køber jo netop en arbejdskraft, som man ikke har forpligtelser over for på den måde.

Hvad bruger du din frihed til?

Jeg holder ind imellem lange ferier. Nogle gange kan de være tvungne, når der er en pause mellem to opgaver. Og selv om man helst vil have fri i sommerperioden, så kan sådan en pause godt ligge i januar. Det er der ikke noget at gøre ved. Derudover holder jeg ferie i de almindelige ferieperioder, som alle andre. Når der er noget at lave, så arbejder jeg til gengæld noget mere. Det synes jeg egentlig er en fordel.

IT-folk er typisk eftertragtede på arbejdsmarkedet. Har det altid været sådan?

I de fem år jeg har været freelancer har der ikke været problemer. Og jeg har talt med andre konsulenter, der har været freelancere i mere end 15 år. De siger det samme: De har aldrig manglet opgaver. Men det afhænger jo af hvor dygtig man er, og hvor god man er til at sprede budskabet om at man er dygtig.

Har konsulentlivet ændret sig i fem år du har været på markedet?

Første gang jeg kom ud var jeg lidt nervøs. Det er jeg ikke mere og man bliver taget godt imod de fleste steder. Det kan godt være man får lidt røg, fordi man er ”ham konsulenten”. Men hvis du har tilstrækkelig selvironi, så er det faktisk meget sjovt.

VORES VÆRDIER

Hos TechPeople er vores konsulenter vores allervigtigste investering og kilden til succes hos vores konsulenter. Derfor værner vi om vores værdisæt og arbejder ud fra vores værdier i rekrutteringen, så vi sikrer os, at det også opleves af vores kunder.

RESPEKT

Vi holder altid ord – uanset om vi indgår en aftale med en af vores konsulenter eller med dig som kunde.

MATCH

Vores tætte relationer til konsulenter og kunder sikrer, at vi altid sammensætter det helt rigtige match.

A

PARAT

Vi opbygger kontinuerligt en buffer af dygtige konsulenter, som sikrer, at vi teknologisk er foran dine behov.

w

TILLID

Vi er “No Nonsense”. Vi møder dig i øjenhøjde og løser opgaven uden at prakke dig alt muligt på.

KONTAKT OS

Aarhus

bho@techpeople.dk

Tlf: 30 22 59 99

Rymarken 2

8210 Aarhus V

 


Herlev

tov@techpeople.dk

Tlf: 24 76 28 91

Smedeholm 10

2730 Herlev